דרשת האב מקנזי: ג'ורג' הריסון

father mac דרשת האב מקנזי הייתה פינה בפורום הביטלס בנענע.
מעין פרשת-השבוע ביטלסית שחפרה על המשמעויות הנסתרות והסותרות לעיתים שמאחורי המילים.

נכתב ע"י נהדי לזר 
פורסם במקור בפורום הביטלס בנענע ב-01/12/05 (במלאת 4 שנים למותו של ג'ורג' האריסון)

לכבוד יום השנה של ג'ורג' הריסון, הדרשה הפעם אינה מוקדשת לשיר ספציפי, אלא למכלול. סיבה אחת לכך היא שעם כל אהבתי לג'ורג', טקסטים לאו דווקא היו הצד החזק או המעניין אצלו, ואין יותר מידי מה לחפור בהם. סיבה נוספת היא שדווקא כשמעמידים את תמליליו מתקופת הביטלס זה לצד זה, מגלים את התרומה הייחודית שלו, שלא בהכרח זוקפת קומה כשניגשים אל שירים בודדים.

השיר הראשון של ג'ורג' שהופיע ברפרטואר של הביטלס הוא Don't Bother Me, והוא מתבלט מאוד בין בלדות הפופ המתקתקות של לנון-מקרטני ובין הקאברים של להיטי התקופה. בעוד ששאר השירים באלבום שמים את הדגש, עפ"י מיטב המסורת, על מה שבינו ובינה (כמו ב-All My Loving או Hold Me Tight למשל), בשיר הבכורה של ג'ורג' יש אומנם את המתיקות הזו ("she'll always be / the only girl for me"), אך השורה הכי בולטת בשיר, שגם העניקה לו את שמו, היא "So go away, leave me alone / don't bother me". תחת מעטה הקדרות הזה, השורות שעוסקות בקלישאות אהבה נשמעות כמו מס שפתיים ותו לא, סתם שורות שיוכלו לעזור לשיר להתחבב על המאזינים. עיקר הפוקוס נמצא בגישה האנטיפאטית והלא מתחנפת של הכותרת, ולא בהבלחות הרומנטיקה בגרוש שלנון ומקרטני כה התמחו בהן.

ההדים של יריית הפתיחה הזו נשמעו גם בשירים שבאו בהמשך (בהפרש של שתי שנים ושלושה אלבומים): ב-Help ג'ורג' כתב לצד I Need You המסורתי יותר את You Like Me Too Much, ששני הבתים הראשונים שלו מלאים זלזול ואדישות כלפי הבחורה שבמרכז השיר (פטי בויד, עפ"י האמונה הרווחת). לפעמים זה כמעט נשמע כמו פארודיה על שירי אהבה: במקום לקונן על כך שהיא עשויה לעזוב אותו, ג'ורג' אומר ביהירות "You'll never leave me". במקום לשכנע אותה שלא לעשות זאת הוא מתגרה באומרו "you haven't got the nerve to walk out". במקום להתרפס ולהכביר מילים על אהבתו הרבה, הוא אומר בשחצנות "you like me too much", וכאילו כדי להכעיס עוד מוסיף באדישות "and I like you". לא too much. סתם like.

אלבום אחד לאחר מכן הוא בכלל מקצין: Think For Yourself הוא שיר שכולו מונולוג תוכחה. הוא כל כך לא נחמד, עד שספק אם הוא בכלל מיועד לבחורה, כנהוג. כמה שורות בו מסגירות כי מדובר דווקא בתוכחה כלפי סוג מסוים של אנשים, ושכל נסיון לקרוא אותו מהזווית שבינו לבינה הוא עקר ומיותר. והשורות "I left you far behind / The ruins of the life that you have in mind" ו-"Although you're mind's opaque / Try thinking more if just for your own sake" היו ונשארו שתי השורות הכי אנטיפאטיות ומתנשאות בדיסקוגרפיה של הביטלס.

בשקט בשקט (לא סתם הוא כונה The Quiet Beatle), הריסון המשיך לסרב ולכבד את החוקים של כתיבת תמלילי פופ. If I Needed Someone, השיר השני שלו ב-Rubber Soul, הוא בניגוד לקודמו שיר אהבה מובהק יותר, פרט לעובדה שהנמענת שלו מקבלת שוב את המסר של השיר הראשון של ג'ורג' – אין לי זמן אלייך, אל תטרידי אותי.

באלבום הבא הוא כבר מסביר את עצמו מעט יותר: "If I seem to act unkind / It's only me, it's not my mind / That is confusing things", הוא שר ב-I Want To Tell You.

בשלב זה, כשגם לנון ומקרטני הפסיקו לכתוב שירי אהבה מטופשים יותר או פחות, התמלילים של הריסון הפסיקו להתבלט כל כך. אך עדיין נותר בחלק גדול משיריו משקע שלילי, קר, מתנשא, אנטיפאטי ומלא תוכחה (ודיי מתבקש פה משחק מילים על הַריסוּן העצמי של הֶריסוֹן, אבל נוותר על זה).

שיר התוכחה הנוקב, הסרקסטי וחסר הרחמים ביותר שלו הוא גם השיר האחרון שהוקלט ע"י הביטלס, וקל מאוד לראות את הביטלס של תחילת 1970 משתקפים דרכו. I Me Mine, שמקונן על אגומאניה שיצאה משליטה, מהווה סגירה נאותה לכתיבה של הריסון בביטלס ולחריגות הלא מתחנפת שלה.

אולי סגנון הכתיבה הזה שלו נבע מעובדת היותו צעיר יותר מהשאר, ועל כן פחות מתוחכם ומשופשף, יותר נאיבי וכן (Don't Bother Me נכתב כשהוא היה בן 20). ואולי הסיבה נעוצה פשוט בכך שהוא היה פחות מוכשר מג'ון ופול בכתיבת להיטים. אך התרומה שלו לצד האפל של הביטלס, ואולי אף למעבר שלהם לכתיבה שחורגת ממה שהקהל רוצה לשמוע, היא משמעותית וחשובה, שלא לומר מהפכנית.

פוסט זה פורסם בקטגוריה נהדי לזר, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על דרשת האב מקנזי: ג'ורג' הריסון

  1. פינגבאק: With The Beatles | מאמרי פורום הביטלס

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s